eizo
27 اسفند 1401 - 17:18

عوامل تاثیرگذار در جذب دانشجویان بین الملل

سرپرست دانشگاه شهید بهشتی گفت: در حالی‌که یک میلیون صندلی خالی در دانشگاه‌ها وجود دارد، باید زمینه را برای جذب دانشجویان خارجی فراهم کنیم که تحقق این مهم، نیازمند ابزارهایی است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه شهید بهشتی، سید محمودرضا آقامیری در جشنواره جذب دانشجویان بین‌الملل سراسر کشور، جذب دانشجویان بین‌الملل را مسئله مهمی ارزیابی کرد و گفت: اکثر دانشگاه‌های جهان به آن می‌پردازند و به دنبال بهره‌بردن از تجارت ۳۰۰ میلیارد دلاری حاصل از آن هستند.

وی با بیان اینکه در جهان ۵ میلیون دانشجوی خارجی وجود دارند که از میان آنها دو درصد دانشجوی پناهنده محسوب می‌شوند، افزود: ما هم باید از این فضا استفاده کنیم؛ در حالی‌که یک میلیون صندلی خالی در دانشگاه‌ها وجود دارد، باید زمینه را برای جذب دانشجویان خارجی فراهم کنیم که این مهم برای تحقق، نیازمند ابزارهایی است.

آقامیری گفت: نگاه ما در کشور به مسئله جذب دانشجویان خارجی قدری متفاوت است؛ چرا که به مسائل فرهنگی هم توجه می‌کنیم. با این دو دیدگاه یعنی دیدگاه مادی و فرهنگی و بهره بردن از حضور دانشجویان خارجی در کشور، دانشگاه‌ها ملزم به فراهم کردن سازوکارهای لازم هستند؛ این یک دیپلماسی علمی و فرهنگی است.

سرپرست دانشگاه شهید بهشتی، سه عامل کیفیت یعنی برنامه علمی و آموزشی قوی، ایجاد شرایطی با صرفه مالی برای دانشجویان و در نهایت تسهیل دسترسی‌های کنسولی و اداری که بخشی به دانشگاه و بخشی به بیرون از دانشگاه مربوط می‌شود را مهم‌ترین ابزار لازم برای جذب دانشجویان بین‌الملل دانست.

وی افزود: اگر می‌خواهیم دانشجو جذب کنیم، باید زبان جوانان دانشجوی متقاضی را بفهمیم و با آن زبان با آنها صحبت و تصور زیبایی از محیط مان در ذهن آنها ایجاد کنیم. در این حوزه یکی از ابزارهای مهم فضای مجازی است. لازم است یک برندینگ و هویت شاخص از خود بسازیم.

آقامیری افزود: امروز وب سایت دانشگاه می‌تواند کانالی قوی برای ارتباط بین افراد و دستگاه‌هایی باشد که کار پذیرش افراد را برعهده دارند. وب سایتی که به‌روز، سازگار با شرایط و بهینه باشد و کاربران به راحتی بتوانند به آن دسترسی داشته باشند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1099249